Norman Foster: Ο Υπεύθυνος Αρχιτέκτονας για την Ανάπλαση του Ελληνικού!

Κατηγορίες: PLUS +, NEWS +

Norman Foster: Ο Υπεύθυνος Αρχιτέκτονας για την Ανάπλαση του Ελληνικού!

Με αφορμή τη συμφωνία και κατ΄ επέκταση το «Μνημόνιο Συναντίληψης» μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου) και της Lamda Development, επί της εκτάσεως του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού και την επικείμενη μετατροπή της σε Μητροπολιτικό Πάρκο Πρασίνου και Αναψυχής, σκεφτήκαμε να σας συστήσουμε τον Νόρμαν Φόστερ αφού αυτός είναι που θα «υπογράψει» το στρατηγικό αρχιτεκτονικό σχεδιασμό του.

Ψήφο εμπιστοσύνης δόθηκε στο αρχιτεκτονικό γραφείο του βρετανού Νόρμαν Φόστερ, Foster And Partners, από την Lamda Development για την υλοποίηση του έργου και μάλλον όχι αδίκως αφού την υπογραφή του παγκοσμίου φήμης αρχιτέκτονα φέρουν τα μεγαλύτερα αρχιτεκτονικά έργα της σύγχρονης αρχιτεκτονικής ιστορίας.

Αν δε μας χάσατε μέχρι εδώ τότε σας κερδίσαμε! 

Λόρδος Νόρμαν Φόστερ.

Λόρδος Νόρμαν Φόστερ.

Βιογραφία: Ο Νόρμαν Φόστερ, γεννημένος στο Μάντσεστερ της Αγγλίας το 1935, θεωρείται ένας από τους κορυφαίους αρχιτέκτονες του κόσμου, έχοντας στο ενεργητικό του πλήθος διακρίσεων και σημαντικών αρχιτεκτονικών βραβεύσεων.

Η πορεία του μεγάλου αυτού αρχιτέκτονα, όμως, δεν φαίνεται να ήταν επιμελώς προσχεδιασμένη από τον ίδιο, καθώς λίγο ή πολύ η αρχιτεκτονική βρέθηκε στο μονοπάτι της ζωής τους κάπως… τυχαία, θα λέγαμε.

Ο Φόστερ, μετά τη λήξη της στρατιωτικής του θητείας (στη Βασιλική Πολεμική Αεροπορία της Βρετανίας), στις αρχές του ’50, βρέθηκε να εργάζεται στο John Bearshaw and Partners, ένα αρχιτεκτονικό γραφείο στο Μάντσεστερ, ως ένας απλός υπάλληλος γραφείου. Το μικρόβιο είχε ήδη μπει. Όταν ο Φόστερ ρώτησε τον μικρότερο στην ιεραρχία αρχιτέκτονα του γραφείου «τι χρειάζεται να κάνει κάποιος για να γίνει αρχιτέκτονας» η συμβουλή του ήταν να δημιουργήσει ένα portfolio, όπως και έκανε. Το εκ γενετής ταλέντο του στη αρχιτεκτονική δεν άργησε να φανεί και πολύ σύντομα (1956) βρέθηκε να φοιτά  στην Αρχιτεκτονική σχολή του πανεπιστημίου του Μάντσεστερ (University of Manchester School of Architecture and City Planning). Κάπως έτσι η αρχιτεκτονική είχε μπει για τα καλά στη ζωή του αφού μετά τη λήψη του πτυχίου του η υποτροφία για μεταπτυχιακές σπουδές από την Αρχιτεκτονική σχολή του Γέιλ στις Η.Π.Α. ολοκλήρωσε την ακαδημαϊκή του πορεία.

Στα Άδυτα της «Χριστίνας»: Μπείτε στο Ανακαινισμένο Πλωτό Παλάτι του Αριστοτέλη Ωνάση

Νόρμαν Φόστερ, κατά τη διάρκεια πτήσης μονοθέσιου αεροσκάφους.

Νόρμαν Φόστερ, κατά τη διάρκεια πτήσης μονοθέσιου αεροσκάφους.

Μετά από διάφορες συνεργασίες με αρχιτέκτονες από το Ηνωμένο Βασίλειο και τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, καθώς και τη λύση της «Team 4» την πρώτη απόπειρα σύστασης αρχιτεκτονικής εταιρείας του Φόστερ (η οποία αποτελούνταν από τους Νόρμαν Φόστερ, Σου Μπράμγουελ, Ρίτσαρντ Ρότζερς και Γουέντι Τσισμαν), ο Νόρμαν Φόστερ, το 1967 ίδρυσε το αρχιτεκτονικό γραφείο που πλέον έφερε το όνομά του (Foster Associates όπου αργότερα μετονομάστηκε σε Foster and Partners).

Νόρμαν Φόστερ με τα της πρώτης συζύγου του Γουέντι Τσίσμαν.

Νόρμαν Φόστερ με τα της πρώτης συζύγου του Γουέντι Τσίσμαν.

Ενδεικτικά: Το πρώτο δείγμα πρωτοποριακού αρχιτεκτονικού σχεδίου του Φόστερ δόθηκε ήδη από το 1975, στο τρίτο κιόλας κατά σειρά έργο του, και τη δημιουργία του κτηρίου της ασφαλιστικής εταιρείας Willis Faber & Dumas headquarters (The Willis) στα νοτιοανατολικά της Αγγλίας. Ο Φόστερ σχεδίασε ένα άκρως οικολογικής αποδοτικότητας κτήριο και ανέτρεψε τα δεδομένα για τους χώρους εργασίας δημιουργώντας ένα περιβάλλον περισσότερο οικείο και φιλικό για τους εργαζόμενους.

Willis Faber & Dumas Headquarters, 1971 – 1975, Ίπσουιτς, Ηνωμένο Βασίλειο.

Willis Faber & Dumas Headquarters, 1971 – 1975, Ίπσουιτς, Ηνωμένο Βασίλειο.

Αιχμή του δόρατος για την εκτόξευση της φήμης και της καριέρας του Νόρμαν Φόστερ αποτέλεσε ο σχεδιασμός του κτηρίου της συμπράξεως του τραπεζικού επιτελείου του Χονγκ Κονγκ και της Σαγκάι, το 1986, στο Χονγκ Κονγκ. Η ανάληψη του συγκεκριμένου έργου ήταν ένα μεγάλο στοίχημα αλλά και μία μεγάλη πρόκληση για τον Φόστερ καθώς είχαν τεθεί εξαρχής στενά χρονικά όρια ολοκλήρωσης του έργου ενώ για τον ίδιο ήταν η πρώτη ανάθεση σχεδίου υψηλού κτήριο. Κατά τη διάρκεια διεξαγωγής του έργου συνάντησε πολλές δυσκολίες ενώ ταυτόχρονα έπρεπε να αντιμετωπίσει την αρρώστια και εν συνεχεία το θάνατο της συναδέλφου και πρώτης του συζύγου. Το κτήριο με εμβαδόν 99,000m² και ύψος 183m ήταν ο πρώτος εκτός των Η.Π.Α ουρανοξύστης που δημιουργήθηκε μακριά από κάθε αμερικανικό πρότυπο με μία ιδιαίτερη γραμμική δυναμική. Ο Φόστερ εισήγαγε στα σχέδια του κτηρίου νέες μεθόδους και πρακτικές κάνοντας τον όχι μόνο έναν πρωτοποριακό, της εποχής του, σχεδιαστή στο χώρο της αρχιτεκτονικής αλλά και «πατέρα» μιας ολόκληρης σχολής που δημιουργήθηκε αργότερα χάριν των καινοτόμων ιδεών του και που σήμερα αποτελούν μέρος της θεωρίας των νέων γενιών της αρχιτεκτονικής.

Θαυμάστε το Μικροσκοπικό Τροχόσπιτο που τα Χωράει Όλα (VIDEO)

Hongkong and Shanghai Bank Headquarters, 1986, Χονγκ Κονγκ, Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας.

Hongkong and Shanghai Bank Headquarters, 1986, Χονγκ Κονγκ, Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας.

Στην επαγγελματική πορεία του Νόρμαν Φόστερ χρεώνονται πολλές επιτυχίες και πολλά, μεγάλα και σημαντικά έργα (κτήρια και όχι μόνο) ανά τον κόσμο με τη λίστα των έργων του να αυξάνεται ακατάπαυστα. Ο αριθμός μεγάλος με τα εξ’ ολοκλήρου σχεδιασμένα έργα από τον ίδιο να ξεπερνούν τα όρια κάθε επίδοξου μεγαλομανή. Μια μικρή αναφορά στα σημαντικότερα ή μάλλον στα πιο γνωστά του έργα, απ’ όλες της ηπείρους, θα σας πείσει πως κι εσείς «μεταφορικά» κάπου σίγουρα τον έχετε συναντήσει.

Το  Gherkin, το 30 St Mary Axe επίσημα,  είναι από τα πιο γνωστά, για τους εκτός αρχιτεκτονικού  χώρου, έργα του Φόστερ κάνοντας τη φήμη του να φτάνει και στην πιο απομακρυσμένη γωνιά του πλανήτη κερδίζοντας όχι μόνο τις ανατυπώσεις αλλά και τον υπέρτατο χαρακτηρισμό ενός εκ των θαυμάτων της σύγχρονης αρχιτεκτονικής. Το 180m Gherkin βρίσκεται στο City του Λονδίνου και έχει κερδίσει πλήθος βραβείων μεταξύ των οποίων τα  Τhe Emporis Skyscraper Award, Stirling Prize και London Region Award.

30 St Mary Axe (Gherkin) 2003, Λονδίνο, Η.Β.

30 St Mary Axe (Gherkin) 2003, Λονδίνο, Η.Β.

To κτήριο όπου στεγάζεται η Samba Financial Group, στο Ριάντ της Σαουδικής Αραβίας, είναι ένας 3D ουρανοξύστης που αποτελείται από ένα σύμπλεγμα τριών αυτοτελών κτηρίων συνολικού εμβαδού 92.000m² και ύψους 230m. Το κτήριο έχει σχεδιαστεί με βάσει την προφύλαξή του από τις ακραίες κλιματολογικές συνθήκες που επικρατούν στην περιοχή, ανάλογα με την εποχή, ενώ σήμα κατατεθέν του κτηρίου είναι η προσομοίωση του σχεδίου του με διαμάντι!

SAMBA New Head Office, 2009, Ριάντ, Σαουδική Αραβία.

SAMBA New Head Office, 2009, Ριάντ, Σαουδική Αραβία.

Το Ανώτατο Δικαστήριο της Δημοκρατίας της Σιγκαπούρης, συνολικού εμβαδού 77.609m², παραδόθηκε στις αρμόδιες Αρχές το 2005. Στο εσωτερικό του στεγάζεται το σύνολο του Δικαστικού Σώματος της χώρας καθώς και η Ακαδημία της Νομικής. Λόγω της συστέγασης  πολλαπλών χρηστών του κτηρίου λήφθηκαν τα κατάλληλα μέτρα για το διαχωρισμό των χώρων του ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε τμήματος χωριστά.

Ανώτατο Δικαστήριο Σιγκαπούρης, 2005, Δημοκρατίας της Σιγκαπούρης.

Ανώτατο Δικαστήριο Σιγκαπούρης, 2005, Δημοκρατίας της Σιγκαπούρης.

Το κτήριο όπου βρίσκεται η Εθνική Τράπεζα του Κουβέιτ, στην πόλη Κουβέιτ, θα μπορούσε να παρομοιαστεί με κατάρτι ενός ιστιοπλοϊκού κυρίως ως σημείο αναφοράς στις ρίζες της πόλη και τη θέση της στις διεθνείς αγορές.  Το συνολικό εμβαδόν των 300m ουρανοξύστη είναι 127.000m² ενώ για τη σχεδίαση του λήφθηκαν υπόψη οι κλιματολογικές συνθήκες της περιοχής και συγκεκριμένα οι υψηλές θερμοκρασίες που αναπτύσσονται τους καλοκαιρινούς μήνες.

Αυτές οι Βίλες στο Dubai Είναι Πολύ Ιδιαίτερες!

Ανώτατο Δικαστήριο, 2005, Δημοκρατίας της Σιγκαπούρης.

Εθνική Τράπεζα στην πόλη Κουβέιτ, 2013, Κουβέιτ.

Ο επανασχεδιασμός και η δημιουργία των Δίδυμων Πύργων του Παγκόσμιου Κέντρου Εμπορίου, στη Νέα Υόρκη, αποτελεί όχι απλά ένα φόρο τιμής στους πεσόντες και των οικογενειών τους αλλά και μία ενέργεια επίδειξης ισχύος και εσωτερικής ασφάλειας για την πληγείσα πολιτεία των Η.Π.Α.. Για την ανέγερση των 538m ύψους και εμβαδού 1.633.640m² του Π.Κ.Ε λήφθησαν υπόψη παράμετροι ως επιπλέον μέτρα ασφαλείας βασιζόμενοι στις μνήμες της 11ης Σεπτεμβρίου του 2001, όπως αυτό της ένωσης των πύργων. Η ανοδική ανάπτυξη των κτηρίων θα μπορούσε να παρομοιαστεί με αυτή της δομής ενός αναρριχόμενου συμπαγούς κορμού δέντρου.

Παγκόσμιο Κέντρου Εμπορίου, 2002, Νέα Υόρκη, Η.Π.Α.

Παγκόσμιο Κέντρου Εμπορίου, 2002, Νέα Υόρκη, Η.Π.Α.

Το Jameson House βρίσκεται στην καρδιά του Βανκούβερ στον Καναδά και σχεδιάστηκε για να προάγει σύγχρονα πρότυπα αστικής ζωής μέσα στο μοντέλο της συνύπαρξής της με το εμπόριο. Μεταξύ των άλλων για το Jameson House έχουν ληφθεί τα βραβεία UDI Awards for Excellence in  rban Development, The Vancouver Sun Readers’ Choice Award, UDI Awards for Excellence in Urban Development, Best in Show και UDI Awards for Excellence in Urban Development, Best Mixed-use.

Jameson House, 2011, Βανκούβερ, Καναδάς.

Jameson House, 2011, Βανκούβερ, Καναδάς.

Η 2.460m γέφυρα του Μιγιό (Millau Viaduct )είναι αυτή που το 2004 ένωσε το Παρίσι με τη Βαρκελώνη και έλαβε επί του συνόλου πλειάδα βραβεύσεων και διακρίσεων τόσο για τον αρχιτεκτονικό της σχεδιασμός όσο και για μηχανικό, χαρακτηρίζοντάς τη μάλιστα ως ένα από τα μεγαλύτερα κατορθώματα της μηχανικής.

Η πιο Ιδιαίτερη Καρέκλα-Βιβλιοθήκη που Έχετε Δει

Γέφυρα του Μιγιό, 2004, Γαλλία – Ισπανία.

Γέφυρα του Μιγιό, 2004, Γαλλία – Ισπανία.

«Γεια σου Νόρμαν, χρειάζομαι λίγη βοήθεια» αυτά ήταν τα λόγια του Στιβ Τζόμπς, το 2009 σε επικοινωνία του με τον Φόστερ και η αρχή μιας νέας συνεργασίας. «Δε θέλω να με βλέπεις ως πελάτη αλλά ως μέλος της ομάδας σου» είχε αναφέρει ο Σ. Τζομπς, στην επικοινωνία τους, τοποθέτησή ζωτικής σημασίας κατά τον Φόστερ για την εξέλιξη ενός γιγάντιου δαχτυλιδιού μεγέθους 1.609m, του Campus 2 της Apple στο Cupertino της California των Η.Π.Α..

Ωστόσο, το  κατάστημα «κύβος – βιτρίνα» της Apple στην Κωνσταντινούπολη, που έχει τεθεί ήδη σε λειτουργία από το 2014, είναι ένα σωστό κόσμημα της τάξεως των 2.100m².

Apple Store Zorlu, 2014, Κωνσταντινούπολη, Τουρκία.

Apple Store Zorlu, 2014, Κωνσταντινούπολη, Τουρκία.

Το Εθνικό Μουσείο «Ζαγιέντ» (Zayed National Museum) του Αμπού Ντάμπι στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, με την υψηλότερη κορυφή του στα 125m και συνολικό εμβαδόν 38.000m², αποτελεί ένα εμπνευσμένο σύμβολο κοινωνικού και οικονομικού σχηματισμού των Εμιράτων. Ο αεροδυναμικός του σχεδιασμός δημιουργήθηκε κατ’ αυτό τον τρόπο ώστε να προστατεύει το εσωτερικό του από τις υψηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος της τοποθεσίας όπου βρίσκεται. Έμπνευση για το συγκεκριμένο έργο αποτέλεσε η αγάπη του αποθανόντος και επί 33 χρόνια Σεΐχη Zayed bin Sultan Al Nahyan για τα γεράκια.

Εθνικό Μουσείο Ζαγιέντ, 2007, Αμπού Ντάμπι, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Εθνικό Μουσείο Ζαγιέντ, 2007, Αμπού Ντάμπι, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Όπως αναφέρθηκε και νωρίτερα η λίστα των αρχιτεκτονικών έργων του Φόστερ είναι ιδιαίτερα μεγάλη που ακόμα και μια μικρή αναφορά στα έργα του θα έφτανε σε όγκο εκείνο μίας ακαδημαϊκής εργασίας. Στο σημείο αυτό, θα πρέπει να αναφερθεί, πως ο Νόρμαν Φόστερ δεν περιόρισε ποτέ την αρχιτεκτονική στα στενά όρια της ανέγερσης κτηρίων ούτε έλαβε, επίσημα, επαγγελματική ειδίκευση στους ουρανοξύστες, ανεξάρτητα βέβαια, με το ότι οι ουρανοξύστες αποτελούν το σήμα κατατεθέν του. Έχει ασχοληθεί με πλειάδα, ποικίλης ύλης, έργων του ευρύτερου χώρου της αρχιτεκτονικής και του design. Για παράδειγμα η δημιουργία αεροδρομίων όπως το Τσεκ Λαπ Κοκ στο Χονγκ Κονγκ, η ανακαίνιση μεγάλων και σημαντικών κτηρίων ανά τον κόσμο όπως αυτής του γερμανικού κοινοβουλίου ή των 176.000m² στάδιο του Καμπ Νόου της Μπαρτσελόνα και άλλων πολλών.

House Tour: Αυτό Είναι το Γηραιότερο Σπίτι στην Ουάσινγκτον!

Ράιχσταγκ, Νέο Γερμανικό Κοινοβούλιο, 1992 – 1999, Βερολίνο, Γερμανία.

Ράιχσταγκ, Νέο Γερμανικό Κοινοβούλιο, 1992 – 1999, Βερολίνο, Γερμανία.

Επίσης, η δημιουργία επίπλων και φωτιστικών σωμάτων εσωτερικών χώρων όπως και η επιμέλεια του design αεροσκαφών και ταχύπλοων σκαφών ή ιστιοπλοϊκών αποτέλεσε άλλο ένα κομμάτι των δραστηριοτήτων του Φόστερ.

YachtPlus 40 Signature Series Boat Fleet, 2005 - 2009, Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο.

YachtPlus 40 Signature Series Boat Fleet, 2005 - 2009, Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο.

Τα πράγματα όμως, καμιά φορά, ξεπερνούν κάθε προσδοκία! Ο λόγος για τα πειραματικά ερευνητικά προγράμματα του Φόστερ, για λογαριασμό της NASA,  και την οικοδόμησης χώρων – φρούρια σε ακραίες εξω-γήινες συνθήκες όπως το πρότζεκτ για τη Σελήνη (Lunar Habitation) αλλά και το μεταγενέστερο για τον Άρη (Mars Habitation).

Διαστημικός σταθμός Mars Habitation, 2015, πλανήτης Άρης.

Διαστημικός σταθμός Mars Habitation, 2015, πλανήτης Άρης.

Αναφορικά με το σχεδιασμό των έργων του, ο πολυβραβευμένος βρετανός αρχιτέκτονας, έθετε και συνεχίζει να θέτει την προστασία του περιβάλλοντος ως νούμερo ένα ειδοποιό αρχή με τα συστήματα εναλλακτικών και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας να λαμβάνουν μέρος σε κάθε του έργο. Η δεύτερη ειδοποιός αρχή για τα έργα του Φόστερ είναι πως από τον αρχικό τους σχεδιασμό προβλέπεται μία μελλοντική ενδεχόμενη επέκτασή τους καθώς και η τροποποίηση τόσο του εξωτερικού τους όσο και των εσωτερικών τους χώρων.

City Hall – Δημαρχείο Λονδίνου, 1998 – 2002, Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο.

City Hall – Δημαρχείο Λονδίνου, 1998 – 2002, Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο.

Σε συνάρτηση με τον Τύπο: Αναφορικά με τα ζητήματα του περιβάλλοντος, σε συνέντευξή του ο Νόρμαν Φόστερ κατά το παρελθόν στη Βρετανική εφημερίδα Guardian, είχε δηλώσει πως «δε θα πρέπει να επενδύουμε στην επίλυση των προβλημάτων του σήμερα αλλά να προβλέπουμε την επίλυση των ζητημάτων που θα απασχολήσουν τις επόμενες γενιές», νοώντας πως η πρόληψη, οι μακροπρόθεσμες σκέψεις και η διορατικότητα αποτελούν το στοιχείο κλειδί της επιτυχίας και της επίτευξης των στόχων που κάθε φορά θέτει. Ως υπέρτατος υποστηρικτής των οικολογικών εφαρμογών επί της αρχιτεκτονικής είχε δηλώσει, στο BBC, πως «οτιδήποτε μπορεί να μειώσει την κατανάλωση καυσίμου και παράλληλα συμβάλει στη μείωση της εκπομπής επιζήμιων για το περιβάλλον αερίων είναι μια καλή είδηση».

Αεροδρόμιο Πεκίνου, 2003 – 2008, Πεκίνο, Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας.

Αεροδρόμιο Πεκίνου, 2003 – 2008, Πεκίνο, Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας.

Η εξέλιξη της τεχνολογίας αδιαμφισβήτητα έχει επηρεάσει σε βάθος τη ζωή των ανθρώπων  όπως έχει αναδιαμορφώσει και το περιβάλλον λειτουργίας όλων των επαγγελμάτων. Ωστόσο, αν και ο Νόρμαν Φόστερ πιστεύει στις νέες τεχνολογίες, για τη χρησιμότητα και την επίτευξη πραγμάτων αρχιτεκτονικής φύσεως που σε διαφορετική περίπτωση δεν θα μπορούσαν να υλοποιηθούν περιορίζοντας, όμως, παράλληλα τη σκέψη του αυτή στα όρια του εφικτού θεωρώντας μονάχα πως «η τεχνολογία επιτρέπει τη δημιουργία περισσότερων με λιγότερα», όπως αναφέρεται σε άρθρο της Telegraph.

Αυτό το Λονδρέζικο Εστιατόριο Είναι Ό,τι Πιο Περίεργο Έχετε Δει

High Court of Justice and Supreme Court, 2006, Μαδρίτη, Ισπανία.

High Court of Justice and Supreme Court, 2006, Μαδρίτη, Ισπανία.

Ωστόσο, φροντίζει να διαχωρίζει τη θέση του αναφορικά με την έννοια του δημιουργού υποστηρίζοντας πως τον ίδιο τον δημιουργό δεν μπορεί να τον αντικαταστήσει η τεχνολογία (βλ. σχετικά Harvard Business Review). Έχει αναφέρει μάλιστα, στη The Wall Street Journal, πως εκείνος πάντα έχει πρόχειρο στη διάθεσή του ένα Α4 μπλόκ και ένα μολύβι γιατί για αυτόν το να σκιτσάρει πέρα από δουλειά είναι μέσο επικοινωνίας.

Hearst Tower, 2000 – 2006, Νέα Υόρκη, Η.Π.Α.

Hearst Tower, 2000 – 2006, Νέα Υόρκη, Η.Π.Α.

Τα έργα του «Μότσαρτ του Μοντερνισμού», όπως τον έχουν αποκαλέσει στο The New Yorker, χαρακτηρίζονται από μοντέρνα (για όλες τις περιόδους δράσης) αισθητική και ακολουθούν τη φήμη του από την αρχή της καριέρας του. Ας μη ξεχνάμε, βέβαια, πως γεννήθηκε στον απόηχο της Μπάουχαους (Bauhaus) και γαλουχήθηκε σε μία περίοδο όπου η pop art ήταν το επίκεντρο των καλλιτεχνών της εποχής, με όλους εκείνους που ασπάστηκαν την ιδεολογία του ρεύματος, να αναζητούν το διαφορετικό, το πρωτοποριακό, το εκκεντρικό, αποδοκιμάζοντας το τετριμμένο και όσα μέχρι εκείνη τη στιγμή θεωρούνταν ως «κανόνες». Κατά γενική ομολογία, τα καλούπια άλλωστε δεν είναι για τους δημιουργούς.

«Το σπίτι του μέλλοντος» (Chesa Futura St Moritz), 2000 – 2004, Ελβετία.

«Το σπίτι του μέλλοντος» (Chesa Futura St Moritz), 2000 – 2004, Ελβετία.

Σε συνέντευξή του, στο Harvard Business Review, ο Φόστερ είχε δηλώσει πως ένας καλός αρχιτέκτονας  χρειάζεται να έχει ανοιχτούς ορίζοντες, να έχει όρεξη για δουλειά, να είναι πρόθυμος να βρίσκει νέες μεθόδους, να ωθεί τα πράγματα στα όριά τους και να αναζητά λύσεις όταν οι πιθανότητες βρίσκονται εναντίον του. «Δεν υπάρχει ποτέ αρκετός χρόνος για να κάνω αυτό που θέλω», είχε δηλώσει στην ίδια συνέντευξη, γεγονός που οδηγεί στο συμπέρασμα πως η τελειομανία αποτελεί στοιχείο του χαρακτήρα του. Αναλογιζόμενοι βέβαια το έργο του και την ασταμάτητη επί 50 συναπτά έτη πορεία του, δεν χρειαζόταν μια τέτοια δήλωση για την επιβεβαίωση του αυστηρού πλαισίου εργασίας που θέτει, κατά τη διεξαγωγή των έργων του, όπως θα υποθέταμε.

Torre Caja Madrid Tower, 2002 – 2009, Μαδρίτη, Ισπανία.

Torre Caja Madrid Tower, 2002 – 2009, Μαδρίτη, Ισπανία.

Το κενό, όμως, που αφήνει μέσα του το ανικανοποίητο ενός έργου φροντίζει με την αισιόδοξη πλευρά του να το καλύπτει από το επόμενο κάθε φορά έργο ειδικότερα αν αυτό πρόκειται να είναι κάποιος αερολιμένας, δεν είναι άλλωστε λίγες οι φορές που έχει εκφράσει ανοιχτά την αγάπη του για τα αεροσκάφη και συγκεκριμένα για τις πτήσεις. Σε συνέντευξή του μάλιστα, στο CNN είχε δηλώσει πως λατρεύει τόσο τα αεροσκάφη που από παιδί είχε μια ερωτική σχέση με τις πτήσεις.

Dassault Falcon 7X NetJets, 2010, Η.Π.Α.

Dassault Falcon 7X NetJets, 2010, Η.Π.Α.

Για τον Λόρδο Φόστερ, ως έχει χρισθεί από την Βασίλισσα Ελισάβετ από το 1999, η σχεδίαση των χώρων εργασίας είναι ένα ιδιαίτερα σημαντικό ζήτημα, ακριβώς γιατί οι άνθρωποι θα πρέπει να αισθάνονται πως θέλουν να βρίσκονται εκεί και όχι να νιώθουν ένα αίσθημα καταναγκασμού. Επί παραδείγματι, στο κτήριο Willys, που αναφέρθηκε νωρίτερα, ο Φόστερ σε μία προσπάθεια εκδημοκρατισμού των εργασιακών συνθηκών σχεδίασε ένα χώρο προάγοντας την αίσθηση της πολυτέλειας ενώ εισήγαγε για πρώτη φορά  τις κυλιόμενες σκάλες σε  χώρους εργασίας. Ταυτόχρονα, η ένταξη αιθουσών εστιατορίου, άθλησης και κολύμβησης για τους εργαζόμενους αυτού είχε γίνει σε μια εποχή όπου δεν προβλέπονταν καν σε επίπεδο δημόσιας παροχής.

Deutsche Bank Place, 1997 – 2005, Σίδνεϊ, Αυστραλία.

Deutsche Bank Place, 1997 – 2005, Σίδνεϊ, Αυστραλία.

Ο «μετασχηματιστής» της αρχιτεκτονικής, όπως έχει αναφερθεί σε άρθρο του το 1843 magazine, έχει δημιουργήσει τεραστίων διαστάσεων έργα που θα μείνουν στην ιστορία τόσο για την καινοτόμο σχεδιαστική τους γραμμή αλλά και για τη μεταξύ τους διαφορετικότητα, καθώς στα έργα του Φόστερ δεν παρατηρούνται επαναληπτικές – συνήθεις τακτικές.

Palace of Peace and Reconciliation, 2004 – 2006, Αστάνα, Καζακστάν.

Palace of Peace and Reconciliation, 2004 – 2006, Αστάνα, Καζακστάν.

Foster + Partners: Υπό τη διοίκηση του Νόρμαν Φόστερ βρίσκονται αρχιτεκτονικά στούντιο σε δεκατρείς χώρες σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης, ωστόσο, ναυαρχίδα θεωρείται αυτό του Λονδίνου με το μέσο όρο ηλικίας των υπαλλήλων να φτάνει μόλις τα 31 χρόνια. Το αρχιτεκτονικό στούντιο Foster + Partners του Λονδίνου, εκτείνεται παράλληλα του Τάμεση πολύ κοντά στην London Bridge. Το εσωτερικό του κτηρίου αποτελείται από έναν ενιαίο χώρο με διάχυτο φυσικό φωτισμό που εισέρχεται μέσω της «γιγαντιαίων» διαστάσεων τζαμαρία – βιτρίνα του χώρου. Τα λευκό και το γκρι αποτελούν τα κυρίαρχα χρώματα του χώρου. Δύο χρώματα που, στους εργασιακούς τουλάχιστον χώρους, κατευνάζουν το πνεύμα και προάγουν τη δημιουργικότητα. Οι κολώνες που ορθώνονται στο χώρο βρίσκονται σε τονική διαβάθμιση του γκρι πατώματος, ως σταλαγμίτες αυτού, δίνοντας έτσι μία μεγαλύτερη αίσθηση ανοδικής διάστασης του χώρου.

Δείτε το Διαμέρισμα των 13 τ.μ. που δεν του Λείπει Τίποτα

Ο Νόρμαν Φόστερ με συνεργάτες του αρχιτεκτονικού στούντιο επί το έργον.

Ο Νόρμαν Φόστερ με συνεργάτες του αρχιτεκτονικού στούντιο επί το έργον.

Το design του studio θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί επιβλητικό με μια άκρως, όμως, μινιμαλιστική προσέγγιση. Η αρμονία του χώρου ενισχύεται από τη λιτότητα του διάκοσμου και την επαναληπτική στοίχιση των όμοιων μεταξύ τους σειρών γραφείων κατά πλάτος και μήκος του χώρου. Η συμμετρική ισορροπία ενδυναμώνεται από τα μεγαλοπρεπή άκαμπτα δομικά στοιχεία που βρίσκονται καταμεσής του χώρου. Η γραμμική διάταξη των τεχνιτών, επί της οροφής, φωτιστικών στοιχείων όπως και των υποστυλωμάτων δίνουν ρυθμό στο χώρο τονίζοντας κατ’ αυτό τον τρόπο την εξελικτική διάσταση του χώρου.

Η κτηριακή εγκατάσταση του Foster + Partners studio στο Λονδίνο.

Η κτηριακή εγκατάσταση του Foster + Partners studio στο Λονδίνο.

Η αίσθηση που δημιουργείται στους εργαζόμενους μέσα στο χώρο εργασίας αποτέλεσε πρωταρχικής σημασίας παράγοντας για το Νόρμαν Φόστερ στη σχεδίαση των κτηρίων σε όλες του τις δημιουργίες. Το ίδιο συνέβη και με το δικό του! Ο ίδιος, μάλιστα, στην ταινία μεγάλου μήκους «How Much Does Your Building Weigh, Mr Foster?», με θέμα τη χαρτογράφηση της ζωής του, είχε δηλώσει πως  «Δεν είναι το κτήριο και δεν είναι η φυσική υπόσταση του στούντιο. Είναι η φιλοσοφία με την οποία πορεύτηκα στη ζωή μου για να μπορέσει να συνεχίσει αυτόνομο και να αποκτήσει τη δική του οντότητα. Πιστεύω πως αυτό  ήταν το πιο δύσκολο έργο απ’ όλα και είμαι περήφανος γι’ αυτό».

Επιστρέφοντας στα εγχώρια δρώμενα, μιας κι αυτό αποτέλεσε το έναυσμα της ανάπτυξης του αφιερώματος για τον Νόρμαν Φόστερ, και έχοντας παρακολουθήσει τα όσα κατά καιρούς δίδονται στη δημοσιότητα από τη Lamda Development με τη σχετική παράθεση οπτικοακουστικού υλικού αναφορικά με  την ατζέντα του Master Plan για την ανάπτυξη του Μητροπολιτικού Πάρκου Πρασίνου και Αναψυχής αλλά και με γνώμονα το συνολικό αρχιτεκτονικό έργο σε συνάρτηση με το γεγονός πως τα δημιουργήματά του αποτελούν σημεία προσέλκυσης του τουρισμού δεν έχουμε τίποτε διαφορετικό να κάνουμε από το να αναμένουμε την έναρξη των εργασιών.

Εν κατακλείδι, φτάνοντας στο τέλος, δε θα μπορούσε να παραληφθεί το γεγονός πως οι προσδοκίες μας για το τελικό αποτέλεσμα σίγουρα είναι υψηλές από έναν καινοτόμο οραματιστή όπως ο Νόρμαν Φόστερ, από έναν αθεράπευτο παρατηρητή της φύσης και της ζωής, από έναν άνθρωπο που μετατρέπει την ύλη σε Τέχνη.

«Τα πάντα με εμπνέουν. Μερικές φορές πιστεύω πως βλέπω πράγματα που οι άλλοι δε βλέπουν», Νόρμαν Φόστερ.

«Τα πάντα με εμπνέουν. Μερικές φορές πιστεύω πως βλέπω πράγματα που οι άλλοι δε βλέπουν», Νόρμαν Φόστερ.

Πατήστε εδώ για να κάνετε τη ζωή σας πιο όμορφη, πιο συναρπαστική και πιο εύκολη με τα άρθρα που θα διαβάσετε στην Κατηγορία Plus.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το Αμερικάνικο ELLE DECOR Επέλεξε τον Σπύρο Σούλη για να Αποκαλύψει την Μεγαλύτερη Διακοσμητική Τάση της Ελλάδας

.

Ο Σπύρος Σούλης αποκαλύπτει στο αμερικάνικο ELLE DECOR την μεγαλύτερη ελληνική τάση στη διακόσμηση.

Δεν θα Πιστέψετε τι Κρύβεται Μέσα σε ΑΥΤΟ το Έπιπλο

.

Αυτό είναι το απίστευτο έπιπλο και τα...μυστικά του.

4 Tips για να Μακρύνετε Γρήγορα τα Μαλλιά σας

.

Να τι μπορείτε να κάνετε για πιο μακριά μαλλιά, πιο γρήγορα!

Ο Σπύρος Σούλης Σχεδίασε μια από τις Μεγαλύτερες Μονάδες Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής στην Ευρώπη

.

Η ελπίδα που μπορεί το ινστιτούτο να προσφέρει σε χιλιάδες ζευγάρια δεν μπορεί να συγκριθεί με τίποτα υλικό και χειροπιαστό.

Αν το Σπίτι σας είναι Μόνιμα Ακατάστατο Τότε οι Λόγοι είναι πιο Σοβαροί!

.

Ένα ακατάστατο σπίτι σημαίνει συχνά... ψυχολογική ακαταστασία. Δείτε τι μπορεί να φταίει και σπάστε τον φαύλο κύκλο.


ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

Best of internet

ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΘΕΜΑ

Αυτός Είναι ο Νέος «Λευκός Οίκος» του Mr. X President Obama

ΕΠΟΜΕΝΟ ΘΕΜΑ

Μάθετε πως δεν θα Καείτε Ποτέ Ξανά από τον Ήλιο